[image: image1.wmf]
Television Takeover

Taxpayer-financed Al-Hurra is becoming a platform for terrorists.

By JOEL MOWBRAY

March 12, 2007; Page A15

Fighting to create a secular democracy in Iraq, parliamentarian Mithal al-Alusi had come to rely on at least one TV network to help further freedom: U.S. taxpayer-financed Al-Hurra.

Now, however, he's concerned. The broadcaster he had seen as a stalwart ally has done an about-face. "Until now, we were so happy with Al-Hurra. It was taking stands against corruption, for human rights, and for peace. But not anymore."

Stories that he believes cry out for further investigation, such as recent arrests of those accused of supporting the terrorists in Iraq, are instead getting mere news-ticker mentions at the bottom of the screen. And Arab voices for freedom, which used to have a home on Al-Hurra, are noticeably absent. "They're driving out the liberals," he complains.

Mr. Alusi is not the only one concerned about the recent changes at Al-Hurra. Ken Tomlinson, the chairman of the Broadcasting Board of Governors -- the congressionally-created panel charged with overseeing Al-Hurra, among other government-funded broadcasters -- is currently demanding answers about the network's decision last December to broadcast most of a speech by Hezbollah leader Sheikh Hasan Nasrallah.

Sitting up straight and raising his index finger, he states emphatically, "It's the single worst decision I've witnessed in all my years in international broadcasting."

The airing of the Nasrallah speech is a sign of the network's new direction since it was taken over by a longtime CNN producer, Larry Register, last November. Launched in February 2004, Al-Hurra broadcasts three separate feeds: to Europe, Arab nations and one for Iraq. The network is supposed to be a key component of our public diplomacy to the Arab world. Its mission statement calls for it to showcase the American political process, and just as important, report on things that get little attention on other Arabic networks, such as human-rights abuses and government corruption.

Within weeks of becoming news director, Mr. Register put his own stamp on the network. Producers and on-air talent quickly understood that change was underway. Investigations into Arab government wrongdoing or oppression were no longer in vogue, and the ban on turning the airwaves over to terrorists was lifted. For those who had chafed under Mr. Register's predecessor -- who curbed the desire of many on staff to make Al-Hurra more like al-Jazeera -- the new era was welcomed warmly.

"Everybody feels emboldened. Register changed the atmosphere around here," notes one staffer. "Register is trying to pander to Arab sympathies," says another.

The cultural shift inside the newsroom is evident in the on-air product. In the past several months, Al-Hurra has aired live speeches from Mr. Nasrallah and Hamas leader Ismail Haniya, and it broadcast an interview with an alleged al Qaeda operative who expressed joy that 9/11 rubbed "America's nose in the dust."

While a handful of unfortunate decisions could be isolated, these actions appear to be part of Mr. Register's news vision. Former news director Mouafac Harb, a Lebanese-born American citizen, was not shy about his disdain for terrorists and had a firm policy against giving them a platform. But Mr. Register didn't wait long to allow Hamas officials on the air to discuss Palestinian politics.

At a staff meeting announcing the reversal of the ban on terrorists as guests, Mr. Register "bragged" about his personal relationship with Palestinian Foreign Minister Mahmoud al-Zahar, a top Hamas official, according to someone who was present. Contacted on his cell phone last week for comment, Mr. Register declined, indicating that he couldn't spare even two minutes anytime in the coming days.

Perhaps it is because Mr. Register is so casual in his attitude to terrorists that interviewers now toss softball questions to fiery anti-Western guests, while also taking digs at one of America's closest Middle Eastern allies, Israel.

The new Al-Hurra was on full display Feb. 9, when riots broke out following Israel's implementation of security measures that limited access to the Al Aqsa Mosque in Jerusalem.

In roughly two hours of breathless live "breaking news" coverage -- which outdistanced al-Jazeera by 30 minutes -- Al-Hurra's Muslim guests vilified Israel, and one spun conspiracy theories about the Jewish state's "plans" to destroy the Al Aqsa Mosque. No doubt the Islamic talking heads were egged on by the Al-Hurra anchors asking questions such as, "Do you think that the timing of these actions is as innocent as Israel pretends?" (Translations were provided by a fluent Arabic-speaking U.S. government official.)

This powder keg of a panel included Ikrima Sabri, imam of the Al Aqsa Mosque, who is best known for his tenure as Yasser Arafat's hand-picked mufti of Jerusalem. During the broadcast, Mr. Sabri accused Israel of firing guns and throwing bombs into the mosque, then refusing to allow medical care for the wounded.

Mr. Sabri's propaganda should not have come as a surprise. Just weeks before 9/11, Mr. Sabri delivered a passionate Friday sermon, broadcast nationally on official Palestinian Authority radio. He prayed for the destruction of Israel, Britain and the United States.  (The sound clip and transcript were provided by the Palestinian Media Watch.)

If anyone should be savvy about people like Mr. Sabri, it ought to be Mr. Register. With two decades of experience at CNN, including three years running the Jerusalem bureau, he should know that live TV is the wrong venue for firebrands or guests prone to outrageous commentary.

Complicating matters is that once someone is on Al-Hurra live, Mr. Register lacks the basic requirement to stay on top of unfolding coverage; he doesn't speak Arabic. Had Mr. Register been able to understand Mr. Nasrallah's Dec. 7 speech, perhaps he would have rushed to cut away early on. Before the five-minute mark, Mr. Nasrallah told the audience to stop their celebratory gun-firing, explaining, "the only place where bullets should be is the chest of the enemies of Lebanon: the Israeli enemy."

Former Broadcasting Board of Governors member Norman Pattiz understands the perils of turning over the airwaves to the likes of Mr. Nasrallah. Though he wouldn't comment on anything relating to recent months -- he left the board last year, before Mr. Register's arrival -- Mr. Pattiz said bluntly, "Simply handing a microphone over to a terrorist and letting them spew is not what I would call good journalism."

Though Mr. Pattiz is a well-known Democrat who feuded constantly with Mr. Tomlinson, a Republican, the two men had one area of agreement: Mr. Harb, Al-Hurra's original news director. Sounding remarkably similar to Mr. Tomlinson, Mr. Pattiz said, "The direction Al-Hurra launched in is the direction in which it should continue to go, because it was very successful."

Mr. Alusi, the Iraqi parliamentarian, agrees. "Al-Hurra should have the role of transporting democracy, and to help Iraqis understand freedom," he says. "If you have a good product, you must sell it in a good way. The United States is a very good product."

Mr. Mowbray is working on a book about the struggle for the heart of Islam in America.

